This print is an homage to the plant spirits: those wild and savage entities that animate Nature.
The elemental spirits, have been found through history in different cultures and have been given a great variety of names (Daimons, Domovois, Genies, Ifrits, Numens, Fairies, Muses, Gnomes, Lares, …). Although each of these entities has its own particularities according to the tradition to which they belong, the common idea in all of them, is that of non-corporeal beings who act as mediators between the human world and Nature (spirit guides).
In animist societies, it was important to venerate these supernatural entities, as they could intercede in the lives of humans to offer their favours or, on the contrary, to do the very opposite: they are beings with free will, who are not governed by the dualistic ideas of good and evil. These spirits, personified the forces of nature and the worship of them helped to maintain a balance with the environment and the context of each community.
The word Daimōn, which in ancient Greek described ‘spirit’ or ‘divine power’ and which comes from the word Eudaimonia (‘good spirit’ or ‘happiness’), speaks of a widespread cult in ancient Greece of the tutelary spirits. This animistic and cosmogonic vision of reality was gradually erased by the influence of the monotheistic Abrahamic religions. Thus, this type of worship of Nature and its elementals, began to be persecuted and the “Daimon” became the current “Demon” after the first Greek translation of the Hebrew Bible, ordered by Ptolemy II (285-247 BC).
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Esta lámina es una ofrenda a los espíritus vegetales: esas entidades silvestres y salvajes que animan la Naturaleza.
Los espíritus elementales, han estado presentes a lo largo de la historia en diferentes culturas y se les ha dado una gran variedad de nombres (Daimons, Domovois, Genies, Ifrits, Numens, Hadas, Musas, Gnomos, Lares, …). A pesar de que cada una de estas entidades tiene sus particularidades según la tradición a la que pertenezcan, la idea común a todas ellas, es la de unos seres no corpóreos que actuaban como mediadores entre el mundo de los humanos y la Naturaleza (espíritus guía).
En las sociedades animistas, era importante venerar a esas entidades sobrenaturales, pues ellas podían interceder en las vidas de los humanos para ofrecer sus favores o bien, para todo lo contrario: pues son seres con libre albedrío, que no se rigen por las ideas dualistas del bien y del mal. Estos espíritus, personificaban las fuerzas de la Naturaleza y el culto hacia ellos ayudaba a mantener un equilibrio con el entorno y el contexto de cada pueblo.
La palabra Daimōn, que en griego antiguo describía el “espíritu” o “poder divino” y que proviene de la palabra Eudaimonia (“buen espíritu” o “felicidad”), nos habla de un culto muy extendido en la antigua Grecia hacia los espíritus tutelares. Esta visión animista y cosmogónica de la realidad, fue paulatinamente siendo borrada por la influencia de las religiones monoteístas abrahámicas. Así este tipo de cultos a la Naturaleza y sus elementales, empiezan a ser perseguidos y el “Daimon” pasa a convertirse en el actual “Demonio” a partir de la primera traducción al griego de la Biblia Hebrea, ordenada por Ptolomeo II (285–247 A.C).